Проф. Димитър Димитров: Kaufland е огромен бизнес отвъд икономическата дейност

вторник, 17 октомври 2023 14:23

Над 1,63 млрд. лв. е добавената стойност на Kaufland за българската икономика. Данните са от доклад за нетната оценка на въздействието на Kaufland върху природния, социалния и икономическия капитал у нас. Kaufland пряко създава с близо 25% повече стойност за обществото, отколкото за самата компания. Анализът показва, че едно работно място поддържа над 5 други в българската икономика. Преките емисии на Kaufland България са спаднали с 45% спрямо 2019 година.

Вторият доклад за оценката на нетното въздействие на дейността на компанията върху природния, социалния и икономическия капитал в България бе представен на събитие, в което се включи и ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров, заедно с главния изпълнителен директор на Kaufland България Иван Чернев, ръководителя на икономическия отдел на Посолството на Германия у нас Мориц Зайлер, икономическият анализатор Кузман Илиев и Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt България – консултантската компания, изготвила документа.

„Настоящият документ отчита редица показатели и показва многото аспекти на въздействието на този огромен бизнес отвъд икономическата дейност. Нашият общ проект Kaufland Бизнес Академия е пример за добавената стойност към образованието и конкретно за студентите на УНСС, които чрез участието си в нея имат възможност да се докоснат до реална бизнес среда, да провеждат стажове в компанията и дори да намерят своето първо работно място.“, коментира в дискусията след представяне на доклада проф. Димитър Димитров.

“Kaufland e пример за компания, която продължава да инвестира и да добавя стойност към основната си дейност. От експанзия и откриване на нови магазини и нови работни места, до въвеждане на „зелени“ иновации като системата за разделно събиране на опаковки и използване на 100% „зелена“ енергия“, каза Мориц Зайлер.

„Като лидер на пазара налагаме тенденциите в ритейла и наша отговорност е да сме прозрачни. Правим всичко това с ясната идея, че само когато познаваш в детайл своето въздействие, можеш да управляваш по най-ефективния начин процесите и да търсиш решения за намаляване на негативните въздействия. За нас това е открит подход, който дава реална и обективна оценка, без да коментира едностранно ползи. Вярвам, че с добрия пример, който даваме, ще накараме да ни последват и други отговорни компании в страната, които като нас приемат за свой дълг добавянето на стойност към всичко, което правят“, каза Иван Чернев на публичното представяне на доклада.

Икономистът Кузман Илиев коментира сложната икономическа и геополитическа ситуация в цял свят и на този фон определи усилията на бизнеса да добавя стойност към икономическата си дейност като изключително предизвикателство в бързо трансформиращата се среда. „Обръщането към българското земеделие скъсява веригите на доставка и това, че имате решение за тях и ги включвате в екосистемата е изключително правилно и един от съществените елементи в този доклад“, добави Илиев.

Боян Рашев подчерта открития подход на Kaufland да публикува подобен доклад. „Kaufland е единствената българска фирма, която e толкова смела да коментира и негативното си въздействие. За да може един бизнес да адресира позитивните си въздействия, но и негативните, трябва да ги измери. Kaufland правят това за пореден път и поведението им заслужава адмирации”, каза той.

Докладът изследва какво е цялостното (нетно) въздействие от дейността на Kaufland в България, т.е. проследява както позитивните, така и негативните въздействия от дейността на най-голямата търговска верига. Обхватът на изследването включва както преките въздействия на ритейлъра, така и въздействията на търговците, които се помещават под покривите на хипермаркетите на Kaufland (т. нар. концесионери), непреките въздействия на доставчиците, допълнителните въздействия на доставчиците на доставчиците на компанията и предизвиканите въздействия от харченето на заплатите на служителите на Kaufland и на всички доставчици и производители по веригата на доставките.

Документът е разработен на базата на подхода Sustainability accounting, следвайки две основни ръководства – Natural Capital Protocol и Social Capital Protocol, които предлагат обща международна рамка за изготвяне на проекти, даващи цялостен поглед за въздействията на бизнеса върху икономическия, природния и социалния капитал. Тези въздействия са оценени чрез базата данни EXIOBASE.

Пълният текст на доклада можете да видите ТУК.


За Kaufland България

Kaufland България е лидер в сектора на търговията с годишен оборот от близо 1,9 млрд. лв. и един от най-големите работодатели в страната с екип от близо 7000 служители. През 2023 г. компанията разполага с 64 хипермаркета в 35 града. От старта си през 2006 г. в България до днес Kaufland се стреми да стимулира националната и регионална икономика и инфраструктурата по места с общи инвестиции от 1,9 млрд. лв. Компанията непрекъснато развива своята политика за устойчиво развитие и под мотото „Действията носят промяната“ се ангажира с различни социални и екологични дейности – от използването на енергийно ефективни технологии и проектирането на нови сгради с мисъл за природата, през подкрепата на уязвими групи до намаляването на пластмасата.


  

Галерия снимки от Проф. Димитър Димитров: Kaufland е огромен бизнес отвъд икономическата дейност ...