Форумът „Employer Branding 2023“ срещна студентите на нашия университет с топ работодатели

петък, 21 април 2023 9:00

УНСС беше домакин на форума „Employer Branding 2023“, организиран от сп. „Enterprise“ и Центърът за развитие на бизнес компетентности „Иновации и конкурентоспособност (u2b)“.  Събитието се реализира с помощта на Каменица АД, Пощенска банка, HRS Bulgaria и SumUp. 

„Многократно в партньорство с УНСС сме организирали аналогични форуми, на които срещаме образованието с бизнеса, за да се опознаят двете страни и да имат полза“, каза при откриването Надя Гогова, издател и управляващ партньор, списание „Enterprise“.

Надя Гогова от списание „Enterprise“ Доц. д-р Димитър Благоев, декан на Бизнес факултета

„Този пореден авторитетен форум има двояк ефект, от една страна работодателите ще се срещнат със студентите, а от друга ще разберат какво търсят студентите, защото е много важно бизнесът да знае какво искат младите хора“, посочи деканът на Бизнес факултета доц. д-р Димитър Благоев. Като представител на Центъра за развитие на бизнес компетентности „Иновации и конкурентоспособност (u2b)” доц. д-р Калоян Димитров от катедра „Индустриален бизнес" акцентира на възможността, която подобни форуми създават за „срещата между поколението Z и бизнес света“, възможност за опознаване на условията, спецификата, начините за кандидатстване за работа, които работодателите предлагат.

Доц. д-р Калоян Димитров

Християн Петков, оперативен мениджър на  JobTiger

С тенденциите в подбора на кадри през последните години запозна аудиторията оперативният мениджър на JobTiger Християн Петков. Той представи ситуацията на пазара на труда в България през последните години, като разгледа няколко значими фактора – състоянието на трудоспособното население, безработицата като цяло и конкретно младежката безработица. Констатацията по официални данни е, че трудоспособното население е намаляло с 19 %, през 2000 г. заетите са били около 4 млн. души, докато през 2022 г. са 3,2 млн. (което се дължи основно на демографския срив – намалена раждаемост, увеличено застрояващо население и миграция в чужбина). Обърна внимание на рекордно ниската безработица през 2022 г. -  4,3 %, но акцентира на увеличаващата се младежка безработица - 10,7 % по официални данни, като неофициалните факти са по притеснителни (около 200 000 са младежите през 2022 г., които не работят, не учат, а някои дори не са регистрирани като безработни).

Участниците във форума дискутираха нарастването на предложенията за работа в България през последните години, като само през март 2023 г. в онлайн пространството има 52 000 предложения за работа. Водещи са 4 сектора в предлагането на работа: „търговия и продажба“, „хотелиерство и ресторантьорство“, „производство“ и „IT“.

Съответно дискусията засегна и предизвикателствата и тенденциите при подбора на персонал през 2022 – 2023 г. Като основен извод се оформи, че голяма част от работодателите изпитват трудности в намирането на персонал за отворени позиции. „Няма хора – няма квалифицирани хора, вече няма и неквалифицирани, но най-лошото е, че няма заинтересовани хора. Много млади хора си почиват, някои са инфлуенсъри, предприемачи, популярни в социалните медии, и това е една от причините за нарастване на младежката безработица“, обобщи проблема Християн Петков.

Участниците в дискусията, в която се включиха и студентите, обърнаха внимание, че тези променени условия се отразяват съществено върху начините за търсене на служители и работници. Компаниите все повече търсят хора по умения, не толкова по образование и са изключително активни в рекламирането на самите себе си, а не на продуктите, които произвеждат. И в България вече често се срещат реклами като „Елате да работите при нас…“, а не „Ние произвеждаме …“. Също така изключително много се набляга на  разработването на програми за квалификация на служителите и осигуряване на допълнителни социални и здравни пакети, които се предоставят на заетите, за да няма текучество на персонала.

Галерия снимки от Форумът „Employer Branding 2023“ срещна студентите на нашия университет с топ ра ...