Иновации от УНСС: Доц. д-р Пламен Милев създава умни дигитални модели за пресклипинг

вторник, 09 март 2021 12:22

За дигиталната трансформация в сферата на медиамониторинга и научноизследователската дейност в УНСС, разговаряме с доц. д-р Пламен Милев от катедра „Информационни технологии и комуникации“ 

Доц. Милев, в какво се изразява дигиталната трансформация в сферата на медиамониторинга?

Дигиталната трансформация е явление, което често се коментира и използва като отправна точка за разработване на различни концепции и услуги от бизнеса. Тази трансформация не е само технологичен процес. За бизнеса дигиталната трансформация представлява и организационна промяна, която е резултат от навлизането на иновативни информационни технологии. В контекста на медиамониторинга също можем да разглеждаме дигиталната трансформация от технологична и от бизнес гледни точки. От технологична гледна точка, трансформацията представлява приложението на различни технологии, чрез които се автоматизират процесите по извършване на медиамониторинг, а от бизнес гледна точка, дигиталната трансформация може да се определи като процес на заместване на традиционните модели за извършване на медиамониторинг с иновативни бизнес модели, които увеличават добавената стойност на този вид услуги.

Какво представляват тези иновативни модели и с какво се различават от традиционните подходи за извършване на медиамониторинг?

Приложението на иновативни подходи в медиамониторинга са преди всичко резултат от необходимостта да бъдат обработени много данни, защото в днешно време медиите са най-вече в интернет под формата на различни уеб базирани информационни системи, блогове и форуми, социални медии и др. Всички тези медии ежедневно генерират множество публикации, които следва да бъдат обработени. Традиционният пресклипинг включва публикации, които касаят съответната организация и се използва основно от специалистите в сферата на връзките с обществеността. Този традиционен подход предполага PR специалистите да се запознаят със съдържанието на публикациите. В съвременните условия обаче това може да бъде сериозно предизвикателство, защото по много теми публикациите в интернет могат да бъдат десетки, стотици или дори хиляди. В този смисъл съвременният прочит на пресклипинга следва да измести своя фокус към възможностите за различни видове анализ на данните от съответните публикации. Най-често срещаният пример в тази посока е количествен анализ за конкретни ключови думи и период от време. Количествените анализи са носители на полезна информация и когато става дума за по-голям период от време, където е възможно съответното групиране (например по месеци). Чрез подобен вид анализи често се открояват съответните тенденции в разпределението на данните.

В кои от анализите на данни намира приложение изкуственият интелект?

Приложението на изкуствен интелект за анализ на данни е друг аспект на съвременния прочит на пресклипинга. Чрез този подход се установяват закономерности и зависимости между данните в публикациите, които не са предварително известни. Така например може да се изследва обвързаността на конкретни ключови думи за период от време със съответните населени места, в чиито контекст се срещат в публикациите. От своя страна населените места могат да се причислят към по-голямата регионална единица, към която принадлежат и по този начин да се получи като резултат от анализа разпределение на данните по региони.

Друг вид анализ на данни в този спектър представлява контент анализът. В този случай, отново с приложение на изкуствен интелект, се прави класиране на свързаните думи в контекста на конкретни ключови думи за период от време според броя на споменаванията в публикациите, в които се срещат. Този анализ може да се реализира и под формата на най-често срещаните думи в публикации за период от време.

Какво представлява софтуерното решение, което УНСС използва?

Софтуерното решение, което се използва в УНСС, представлява информационна система за медиамониторинг и анализ на данни. Чрез нея се изготвя пресклипинг за УНСС и се проследяват резултатите от съответните анализи на данни. Данните, които се анализират, са от всички медии, достъпни онлайн, както и блогове, форуми, социални медии. В днешно време социалните медии представляват особен интерес за мониторинг и анализ, защото преобладаваща част от традиционните медии разполагат с официална страница в социалните медии, където споделят своите публикации. По този начин може да се направи оценка и на съответните реакции на тези публикации под формата на коментари. За тази оценка също се използва изкуствен интелект, който е в основата на съвременните алгоритми за разпознаване на текст, оценка на текст и т.н.

Може ли да се каже, че тази система е иновация на УНСС?

Да, защото в програмно отношение системата е разработена от представители на УНСС – аз съм доцент в катедра „Информационни технологии и комуникации“, а Явор Табов е редовен докторант в същата катедра. Неговият дисертационен труд е по тематиката на структурирането на данни в уеб базирани информационни системи, което е част от целия процес по мониторинг и анализ на данни от медии в интернет. Заедно и поотделно сме автори на редица научни изследвания в тази предметна област, които са публикувани от името на УНСС.

Какви са предизвикателствата пред софтуерните решения в предметната област?

Известно е, че данните постоянно се увеличават. Появата на нови медии е често срещано явление. Софтуерните решения в предметната област следва да покриват колкото се може по-голям брой от медиите, защото коректността на анализите зависи от количеството на данните, които се обработват. Основният фокус в близко бъдеще несъмнено пада върху социалните медии и възможностите за оценка на техните публикациите и принадлежащи коментари.

Какво е текущото състояние и какво се предвижда по отношение на дигитализацията на научноизследователската дейност в УНСС?

От тази година в УНСС функционира нова информационна система за университетски научноизследователски проекти. Тя дигитализира конкурса за финансиране на университетски научноизследователски проекти от целева субсидия за НИД. Кандидатстването с проектни предложения приключи на 15.02.2021 г. и беше реализирано по изцяло електронен път. В момента тече електронно оценяване на проектните предложения от членовете на Програмния съвет по научноизследователска дейност в УНСС и електронно рецензиране. Дигитализацията дава възможност и за генериране на съответното класиране от информационната система. Това, което предстои, е дигитализация и на следващите етапи от жизнения цикъл на университетските научноизследователски проекти. Информационната система ще поддържа договорирането на проектните предложения, както и следващите етапи, свързани с изпълнението и отчитането на междинните и крайни научни резултати, както и тяхното рецензиране.

Каква е ролята на системата за университетските проекти в контекста на новата многоцелева Университетска информационна система – НИД?

Както е известно, новата многоцелева университетска информационна система – НИД предвижда да автоматизира редица процеси, свързани с изготвяне на справки, валидиране и изпращане на данни за МОН, НАЦИД, академично израстване, отчитане на НИД, атестиране на преподавателите и др. В този смисъл част от данните за новата многоцелева Университетска информационна система са свързани с научноизследователските проекти в УНСС. Като част от развитието на електронизацията в УНСС, данните за участията в проекти на университетско равнище следва да са налични от информационната система за университетски научноизследователски проекти.

Наскоро приключи университетският конкурс за финансиране на научноизследователски проекти. Какъв е отзвукът от приложението на новата информационна система?

Мога да кажа, че е положителен. Колегите от академичния състав на УНСС, с които сме разговаряли по темата, приветстват дигитализацията на ежегодния университетски конкурс за финансиране на научноизследователски проекти. Информационната система е високо оценена и от представителите на сектор „Научноизследователска дейност и научни прояви“ към дирекция „Наука“ в УНСС. Внедряването на технологични решения в нашия университет е част от дигиталната трансформация като цяло и този процес има пряко отношение към утвърждаването на лидерските позиции на УНСС сред бизнес университетите в Европа.

Галерия снимки от Иновации от УНСС: Доц. д-р Пламен Милев създава умни дигитални модели за прескли ...