Проф. д-р Димитър Димитров, ректорът на УНСС, пред в. „Труд“: „Мислим за онлайн изпити и кандидатстудентска кампания“

вторник, 24 март 2020 14:05

Гарантираме, че учебната година ще стартира нормално от 1 октомври без никакви сътресения

Само за един уикенд УНСС въведе изцяло онлайн обучение за своите двайсет хиляди студенти. Разговаряме с проф. Димитър Димитров как в извънредни условия за толкова кратко време е направена гигантската крачка към дигитализацията, за която толкова отдавна се говори. Оказва се, че във времена като днешните се преодоляват психологически бариери само за дни, а образованието е системата, откъдето идват добрите новини в смутни дни.

– Проф. Димитров, внедрихте платформа за онлайн обучение на всички в УНСС за 48 часа. Разкаже повече подробности?
– Оказа се, че е възможно, даже ние самите бяхме приятно изненадани от ефекта, който се получи. Нашият университет от много години инвестира в електронизацията или по-точно в дигитализацията на обучението и на всички административни услуги, които предоставя на студентите и кандидат-студентите. Извънредната ситуация беше импулсът, който ни накара много бързо да направим крачка напред и то огромна крачка. Винаги е имало някаква психологическа бариера пред използването на нови методи за обучение. Всъщност тази криза отвори пред нас възможности, за които не сме си и представяли, че ще бъдат възможни. На базата на нашата техническа инфраструктура и интернет комуникации близо седмица преди да бъде обявено извънредното положение обсъждахме как да продължим нататък. Алтернативите бяха още няколко неучебни седмици с удължаване на семестъра, или гигантски скок към дигитализацията на висшето образование, към която се стремим отдавна. Затова още в деня на обявяването на извънредното положение с решение на ректорския съвет и с моя заповед решихме да въведем изцяло онлайн обучение за всичките ни 20 хиляди студенти и близо хиляда преподаватели и то без преход, без адаптация, а направо от 16 март да започнат занятията. Буквално за 48 часа нашият екип от специалисти и преподаватели по информационни технологии успя да направи този преход. Това ни позволи да виртуализираме обучението. Както каза един колега – преместихме се от нашия физически адрес в нашия нов дом в облака.

– Коя платформа избрахте?
– Стартирахме облачно обучение, базирано на продукта на Microsoft Teams. Искам специално да отбележа големия ентусиазъм и дух, които проявиха всички мои колеги и да ги поздравя за упоритостта, взаимопомощта и искреното желание да се справят с този проблем. Не може да си представите какво жужене беше в социалните мрежи миналата събота и неделя. Някои преподаватели вече бяха използвали продукта в свои проекти, други тепърва започваха. Същевременно колегите от университетския IT център стъпка по стъпка въвеждаха нови и нови елементи от виртуалната учебна среда. И невероятното за мнозина се случи. Така от 16 март УНСС започна изцяло онлайн дистанционно обучение във виртуални класни стаи. Разбира се, в началото имаше известни технически проблеми, но колегите успяха да се справят. Създадохме специална група за реакция, която много бързо намери решение на всички възникнали въпроси, но те не бяха съществени – един си забравил паролата, друг не прочел указанията, публикувани в нашия сайт, но това вече отмина. Всички са много ентусиазирани, включително и студентите, които се включиха много бързо в учебния процес и то с голямо желание. Тук искам да отбележа и ролята на Студентския съвет на УНСС. През цялото време използвахме социалните мрежи за комуникация. Мисля, че в момента сме единственият университет в България, който провежда нормални учебни занятия в пълен обем и без никакво прекъсване.

– Какви ще са ползите за висшето образование у нас, въпреки извънредното положение?
– Оказа се вярно, че всяка криза дава възможности. Пред нас се отвориха не само нови възможности, а буквално един нов свят. УНСС е участвал в различни международни проекти, свързани с дигитализацията на обучението. Но даже и колегите, които пряко се занимават с тях, са разглеждали това като нещо далечно, в рамките на близките пет-шест години. Винаги сме си мислили как това ще се осъществи, и то извън рамките на нашите нормални учебни занятия в физическите класни стаи. И изведнъж кризата ни накара да действаме много бързо. Платформите, с които разполагаме, дават много нови възможности – нов тип учебни материали, използване на мултимедия, електронни ресурси, достъпни за голяма аудитория. Аз лично се включих през последните два дни в няколко виртуални лекции и упражнения на различни колеги от различни потоци и групи, за да видя как вървят нещата. Един преподавател може да се включва в няколко потока, няколко преподаватели да говорят и да се включват в един поток, буквално нов свят. Много от колегите започнаха да питат как да трансформираме този гигантски технологичен и културен скок, който нашият университет направи, в бъдещата си работа с българските и чуждестренните студенти. Така че пред висшето образование се откриват много нови възможности, стига да сме в състояние да ги използваме.

– Как ще се развият университетските мрежи в новите обстоятелства?
– Само преди 20 дни УНСС, заедно с пет европейски университета, кандидатства за проект, свързан с европейските мрежи от университети. Нашите партньори са много уважавани бизнес университети с подобен на нашия профил – Икономическият университет във Виена, Университетът в Тилбург, Холандия, и др. Проектът предвижда такива неща, за които говорим – виртуален кампус, виртуален обмен на студенти и преподаватели, дигитализация на всички образователни ресурси, европеизация на образованието и социално партньорство. Имах опасения как би се реализирал такъв проект, но сега съм оптимист, че това може много бързо да стане и ние го показахме в реална среда. Разбира се, предстои ни още работа. Много важна е ролята на Министерството на образованието и науката в този процес. Необходимо е университетите да бъдат целево подпомогнати с финансови и материални ресурси за дигитализацията на обучението, за създаването на нови дигитални учебни материали и технологии и това трябва да стане много бързо, защото ни предстои кандидатстудентска кампания, нова учебна година. Дигитализацията е инвестиция в бъдещето и УНСС все повече върви към дигитален университет.

– Разкажете ни повече за директния достъп до съответните „виртуални аудитории“ за преподавателите и техните студенти?
– Преди 30 години, за да си види разписанието на лекциите и упражненията, студентът трябваше да обикаля университета, за да намери на коя стена е залепен неговият график. Сега разписанието е качено на сайта и студентът по името на преподавателя или дисциплината може бързо и лесно да намери къде има занятие, може да го провери и през мобилния си телефон. От една седмица се добави една нова функционалност с огромно значение – по същия начин студентът може да си намери разписанието на сайта с неговия график, но там вече има и бутон „онлайн обучение“. В съответния ден и час той кликва върху бутона и влиза в неговата виртуална класна стая, създадена автоматично в платформата. Освен това 15 минути преди започването на лекцията студентът получава автоматично известие по имейла си за предстоящата лекция. Само трябва да използва своя специално генериран имейл адрес – всички студенти в УНСС имат такива имейли още при приемането им в университета, и паролата за сигурност и с два клика е вътре, заедно с преподавателя и колегите си. Когато обучението започне, всички могат да се виждат и чуват едновременно. Преподавателят има много възможности – да дава домашни работи, да показва своята презентация и едновременно с това да говори, да рисува и чертае от своя компютър вкъщи. Същото могат да правят и студентите – да участват в дискусията, да презентират своите курсови работи, да говорят помежду си, да изпращат съобщения, да качват електронни ресурси от преподавателя точно в тази класна стая, която ще бъде използвана точно от тази група студенти. Платформата дава пълни възможности и за контрол – колко време е продължила лекцията, кой студент е присъствал във виртуалната стая, може да се прави запис, да се подготви информация, например за ректора, как са протекли учебните занятия в целия университет. Могат да се създават и по-малки групи, които да се интегрират в други потоци. Най-важното е, че този начин и форма на обучение ентусиазират и студентите, и преподавателите. Отново искам да изразя моето уважение и поздравления към цялата академична общност на УНСС за това, което успяхме да направим за толкова кратко време.

– Ще минете ли и по-напред, като осигурите отворен достъп до онлайн ресурсите на УНСС?
– И сега има отворен достъп до нашата библиотека. Много електронни ресурси и регистри са достъпни за всички. Необходимо е да се намери балансът между авторските права и възможностите за използване на учебна литература, така че за нас в момента това не е проблем. Трябва да решим въпроса с използването на някои платени бази данни на световни референтни организации, тъй като сега достъпът е само от сградата на УНСС, но това технологично е възможно. Обмисляме и как да споделим част от облачните ресурси, с които нашият университет разполага, в рамките на нашия Център за големи данни.

– След като няма да има предварителни кандидатстудентски изпити, как ще се промени кампанията в УНСС? Как могат да се променят изпитите – възможно ли е да е бъдат само онлайн?
– През следващите няколко дни ще търсим решение на следващото предизвикателство – кандидатстудентската кампания и кандидатстудентските изпити. Наложи се да отменим предварителните кандидатстудентски изпити, няколко олимпиади и състезания за средношколци, Дни на отворените врати, участие в кандидатстудентските борси и други традиционни начини за провеждане на кандидатстудентска кампания. Изходът отново е в дигитализацията. Кризата с коронавируса ще ни накара да минем към изцяло онлайн кандидатстване, записване, плащане и виртуално обучение. Много усилено обсъждаме вариантите как в социалните мрежи да направим нашата кандидатстудентска кампания. Този инструмент и досега беше използван, но вече се налага да променим мащаба на неговото използване. Мисля, че интересът на кандидат-студентите към УНСС ще бъде още по-голям. Достатъчно е да покажем в реално време как се извършва обучението в новите виртуални класни стаи и с новите технологии. Всички колеги са много активни и в социалните мрежи, и в предложенията, които имат за успешна кандидатстудентска кампания. Отново искам да подчертая ролята на Министерството на образованието и науката за улесняване на тези процеси, за промяна в нормативната база, за облекчен достъп на преподаватели, студенти и кандидат-студенти до електронни подписи и други подобни начини за идентификация. Ние сме готови да направим нашите предложения в тази посока. Засега не сме се спрели на конкретно решение за онлайн изпити. Този проблем е свързан и с обучението в момента – има нужда от контролни, семестриални изпити, държавни изпити, изпити за докторанти. Но съм сигурен, че скоро ще намерим решение – отново с колективния ум на академичната общност на УНСС и на нашите партньори от бизнеса. Ще са необходими и промени в нормативната база. Иначе и със сегашната онлайн платформа, която използваме, изпити са възможни, както и презентацията на студентите и оценяването на техните курсови работи.

– Колко кандидат-студенти очаква УНСС?
– През последните няколко години имаме около 5000 кандидат-студенти – повече, отколкото са местата по държавна поръчка. УНСС винаги е запълвал държавния прием, имаме и значителен дял платено обучение. Тази година Министерство на образованието намали бройките за държавна поръчка много рязко, с около 40 процента, което ще ни създаде допълнителни затруднения със субсидията от държавния бюджет. Но от тази гледна точка броят на кандидатите ще бъде по-голям от местата за държавна поръчка и очакваме долу-горе същия брой кандидати. Защото УНСС може да гарантира, че учебната година ще стартира нормално от 1 октомври без никакви сътресения. Показахме го на практика в този труден момент.

– Как ще се променят събитията за честванията на 100-годишнината от създаването на университета?
– От няколко месеца подготвяме честванията за 100-годишнината от създаването на нашата Алма матер. Организационният комитет, създаден с моя заповед, изготви подробен план за много събития, които за съжаление бяха отменени. Кулминацията на честванията е предвидена за 21 май. Надявам се дотогава кризата да е преминала. Не сме се отказали да отбележим по достоен начин първото столетие на УНСС. Искаме да покажем, че сме достойни следовници на нашите първостроители, които могат да продължат тяхното дело и през следващия един век. Само един пример ще дам – планирали сме серия от публични лекции на няколко от сегашните министри, които са възпитаници на УНСС. Но ще трябва да ги направим във виртуалните зали. Много и от другите събития, посветени на юбилея, като конференции, кръгли маси и дискусии вероятно ще бъдат виртуализирани, така че ще се справим. Нека да отдадем заслуженото на колегите, които тази седмица решиха толкова много въпроси с облачното обучение. Сигурен съм, че още от следващата седмица ще имаме нови модерни дигитални решения за бъдещето на нашия университет.

Нашият гост
Професор Димитър Димитров е роден през 1963 г. в Ямбол. Завършва ВИИ “Карл Маркс” през 1988 г. Преподавател е в катедра “Национална и регионална сигурност” от 1994 г. Научен секретар на катедрата от 1996 до 2007 г. Ръководител на катедра “Национална и регионална сигурност” от 2007 г. Член на Академичния съвет и на Комисията по етика на УНСС. Стипендиант на фондация “Фолксваген” и фондация “Форд”. През 1997 г. е на специализация по проблемите на гражданско-военните отношения в Университета в Грьонинген, Холандия, а през 2000 г. специализира по въпросите на конверсията в Международния център за изследване на конверсията в Бон, Германия. Начело на УНСС от края на 2019 г.

Лилия Ангелова

 

Галерия снимки от Проф. д-р Димитър Димитров, ректорът на УНСС, пред в. „Труд“: „Мислим за онлайн  ...